صالحی: امیدواریم برجام را زنده نگه داریم/در این نبرد باید پیروز شویم
نوشته شده توسط : alipour

به گزارش ایرنا، صالحی روز دو‌شنبه در جلوس کرد خبری مشترک با میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت:شاید برجام شایسته ترین توافقی که اعضای مذاکره‌کننده آرزو داشتند، کمبود البته در وضعیت کنونی فقط توافق ممکن است؛ چنانچه رئیس‌جمهوری ایران آن را توافقنامه برد-برد خوانده هست .
وی افزود: امید‌است‌ که جامعه جهانی و اعضای برجام تمام سعی خود را برای نگهداری این توافق صورت دهند، زیرا اگر این توافق از فی مابین برود 'نه مملکت من، خیر اتحادیه اروپا و خیر جامعه جهانی' از آن نفعی نخواهند برد .
نائب رئیس رئیس‌جمهوری ایران بابیان این که برجام کامل کننده نظام منع توسعه سلاح‌های هسته‌ای است، هشدار داد: در صورتیکه این توافق از فی مابین برود وضع و اوضاع تغییر‌و تحول می نماید و هرج‌ومرج به وجود میاید .
او گفت: اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی را صورت داده تا برجام را محافظت کند ومن از موضع اروپا در این ارتباط تقدیر می‌کنم؛ آن ها در این ارتباط ثابت‌قدم بوده‌اند و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که برجام از نگاه آنها برای امنیت اروپا کلیدی هست .

پایگاه خبری و تحلیلی

مرجع اخبار رسمی


صالحی اظهار داشت: امید‌است‌ که به امداد یکدیگر در کنار روسیه و چین برجام را زنده نگه‌داریم . این نبردی میباشد که بایستی در آن پیروز شویم زیرا از عهده بازنده شدن برنمی‌آییم .
وی ابراز امیدواری کرد که اظهارات سیاسی اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شود، چراکه در غیر این فیس چشم‌انداز آینده 'غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود' .
مدیر اداره انرژی اتمی ایران سخن خویش را این‌چنین به نقطه نهایی موفقیت که می بایست از فرصت‌هایی که برجام ساخت کرده می‌باشد نهایت افتتاح را به عمل آورد .
میگل آریاس کانیته،کمیسیونرانرژی اتحادیه اروپا هم طی اظهاراتی در این جلوس کرد خبری گفت: برجام بر شالوده اهدافی که برای آن مشخص‌شده، عمل می‌نماید و اطمینان حاصل مینماید که برنامه هسته‌ای کشور‌ایران صلح‌آمیز است .
وی گفت: اتحادیه اروپا به اجرای بدون نقص و مؤثر تمام بعدها برجام وفادار می‌ماند، مادامی‌که کشور ایران هم به اجرای تعهداتش، چنانچه در سیزده گزارش تاکسی بین‌المللی انرژی اتمی قیدشده، ادامه دهد .
در ادامه این جلوس کرد خبرنگاران سؤالاتی را درباره آتی برجام و سازوکار ویژه مالی اروپا مطرح کردند .
صالحی در پاسخ به سؤالی در رابطه محاسبه کشور‌ایران از تعهد اروپا در اجرای سازوکار ویژه مالی گفت: اروپا در مسیر تحقق وعده‌هایش در برجام است . اما آنها مشکل ها خودشان رادارند و اینجانب در حوزه موضوعات مالی و بانکی برجام تخصص ندارم اما برداشت اینجانب این می‌باشد که آن‌ها نهایت تلاش خود را فیس میدهند تا مکانیسمی را تولید کنند که تراکنش‌های مالی و فروش نفت ایران تسهیل شود .
او گفت: امیدواریم پیشین از این‌که مجال از دست برود حرف‌ها به کار تبدیل شود و برجام حفظ شود .
کانیته نیز در همین ارتباط گفت: هیچ‌کس در رابطه مرحله بالای رغبت اروپا برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی موسوم به اس پی او تردیدی ندارد .
او اذعان کرد که این قضیه از پیچیدگی های فنی بالایی برخوردار می باشد که در نشست وزیران کارها خارجه کشورهای اروپایی در 19 نوامبر موردبررسی قرار گرفت .
کانیته به دوران اجرای این سازوکار اشاره مستقیمی نکرد اما تصریح کرد: ما به ساخت کانال مالی برای کشور ایران بامسئولیت هستیم و قصد داریم برجام را به‌صورت بی نقص و در تمام ابعادش اجرا کنیم .
سومی سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا روز جاری با حضور علی‌اکبر صالحی و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد .
آن‌گاه از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای کشور‌ایران و 1+5 در اردیبهشت ماه که با محکومیت جهانی روبرو شد، اتحادیه اروپا، روسیه و چین ضمن اعلام پایبندی به این توافق اعلام کردند که از مبادلات تجاری کمپانی های خویش با ایران حمایت می نمایند . اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون مسدود سازی در قبال اقدام آمریکا، اعلام کرده که سازوکار مالی ویژه ای را نیز برای ادامه تجارت کشور ایران با دنیا رویکرد اندازی می نماید .





:: برچسب‌ها: پایشگر , برجام ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: